16 Ekim 2016

Takva Elbisesi


A’râf suresinin 26 âyet-i celîlesinde Yüce Rabbimiz mealen: 

“Ey Âdem oğulları! Sîze mahrem yerlerinizi örtecek giysi, süslenecek elbise yarattık. Takva elbisesi, işte o daha hayırlıdır. Bunlar Allah’ın âyetlerindendir. Umulur ki düşünüp öğüt alırlar.”

Kur’an’ da “inzâl” kelimesinin kullanılmasındaki nükte!

“Kur’an’da ‘Biz elbise indirdik’; ‘Demiri indirdik’ (Hadîd 57/25); ‘Allah hayvanlardan size sekiz çift indirdi’ (Zümer 39/6) gibi ifadelerdeki ‘indir­me’ (inzal) kelimesi, belirtilen nimetlerin birer ilâhî lütuf olduğuna, insanların bu nimetlerin değerini ve kullanma zaruretini fıtrî olarak kavradığına işaret eder.”


ÜÇ TÜRLÜ ELBİSE!

“Âyette üç türlü elbiseden söz edilmiştir:
1) Sadece örtünme ihtiyacını karşı­layacak olan basit ve sade elbise. 
2) Örtünmenin yanında ziynet maksadı da taşı­yan kaliteli, temiz ve düzgün elbise.
3) ‘Takva elbisesi’. Burada, sırf örtünme amaçlı elbise yanında ziynet amacı ve değeri taşıyan elbisenin de Allah’ın lütfü ve nimeti olarak anılması, pejmürde kılık kıyafeti zühd ve takva gereği sayan anlayı­şın isabetsizliğinin kanıtıdır.

Takva elbisesi tefsirlerde ‘vücudu koruyan elbise; zırh, miğfer vb. savaş giysileri, mecazi olarak sâlih amel; iffet; iyi huy; tevhid’ gibi değişik şekillerde açıklanmıştır (Râzî, XIV,52) . 

Âyette takvanın ‘haya’ ile iliş­kisine işaret edilmekte; ayrıca dolaylı bir üslûpla takva, günah duygularını örtüp kapatan dizginleyen ve böylece günah işlemeyi önleyen bir koruyucu, ruhu bezeyen bir erdem şeklinde takdim edilmektedir. Yani elbise bedeni kapattığı, korudu­ğu ve süslediği gibi takva da hem ruhumuzun kötü duygularını örter hem de ruhu­muzu süsler. Böyle olunca takva sahibi kişinin kaba, haşin, haksız, isyankâr, şeh­vet düşkünü, aç gözlü, edepsiz, hayasız ... olması düşünülemez.”

'TAKVA'NIN ANLAMI!

“Takvâ hakkındaki âyetlerin bir bütünlük içerisinde incelenmesi halinde açık­ça görüleceği üzere (geniş bilgi için bk. Bakara 2/ 197) , Kur’an-ı Kerîm’in büyük önem verdiği bu kavram, başlıca şu iki temel anlamı içermektedir: 

a) Takva, itikadî konularda yanlış ve bâtıl inançlara kapılmaktan, ahlâkî ve amelî konularda ruhu kirleten kötü duygulardan, fena huylardan; eksik, kusurlu, zararlı ve haksız davranışlardan, İslâm dininde esasları belirlenmiş olan hayat tarzına uymayan bir yaşayıştan sakınmak, uzak durmaktır, 

b) Takvâ, bütün faaliyetlerde, ödevlerin yerine getirilmesinde, her türlü kötülüklerin terk edilmesinde öncelikle Allah’tan ittika etmektir; yani Allah korkusunu, O’na karşı saygılı olmayı ön plana çıkararak bu saygıyı, davranışların ve hayatın temeli yapmaktır. Takvâ bütün bu erdemleri kapsayan en geniş kapsamlı fazilettir. 

Bu sebeple maddî elbisenin vücudu koru­ması ve ziynetlendirmesi gibi âyetteki deyimiyle takvâ elbisesi de ruhumuzu fena­lıkların bütün çeşitlerinden koruyup örten ve faziletlerin bütün çeşitleriyle bezeyip süsleyen bir elbisedir.”  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder